Het recht om vergeten te worden!

 In mijn blog van 17 november jl. vertelde ik dat de optie van intrekken van toestemming voor verwerking van persoonsgegevens net zo eenvoudig moet plaatsvinden als het geven. De praktijk leert anders. Ik hoor menigmaal dat betrokkene zich afmelden voor een nieuwsbrief maar de nieuwsbrief of commerciële mailing blijven ontvangen. Ook de Autoriteit Persoonsgegevens merkt dat. Medio juni 2018 hadden 600 mensen als een privacy klacht ingediend bij de AP. Als betrokken heb je het recht op bezwaar voor verwerking van persoonsgegevens en moeten op verzoeken van de betrokkene worden gewist:

•Persoonsgegevens zijn niet langer nodig

•Betrokkene trekt toestemming in

•Betrokkene maakt bezwaar tegen verwerking

•Persoonsgegevens zijn onrechtmatig verwerkt

•Gegevens moeten worden gewist ivm een wettelijke verplichting

•Persoonsgegevens zijn verstrekt ivm aanbod diensten van de informatiemaatschappij (art. 8,1 AVG)(aan kinderen)

Waarom wordt ik niet vergeten!

Veel organisaties zijn ingericht aan de voorkant in het werven van klanten of verkoop van producten/diensten. De achterkant, voor het afscheid nemen van klanten, heeft niet de primaire aandacht en daar wordt onvoldoende op gestuurd door het management. Het verwijderen van persoonsgegevens uit databestanden is te vergelijken met een "speld in een hooiberg".Jouw persoonsgegevens worden op meerdere plaatsen bewaard en blijven staan in back-upsvan databestanden. Een voorbeeld hierin is van een zakenman wiens naam door een drugsverslaafde (oude vriend) elke keer bij arrestatie werd gebruikt. De zakenman werd meerdere malen verdacht of gearresteerd voor criminele drugsactiviteiten. De politie heeft toen met nauwkeurigheid zijn naam verwijderd maar nadat in de volgende 24 uur de databank werd gesynchroniseerd werd zakenman weer gezien als een drugscrimineel.

De verwerkingsverantwoordelijke is voor verantwoordelijk voor het wissen door middel van:

  • Effectieve technische maatregelen;
  • Naar zijn verwerkers toe;
  • Naar verwerkers toe welke verantwoordelijke zijn.

Wat is een mogelijke aanpak?

Er is geen universele aanpak beschikbaar omdat het samenhangt met jou persoonlijke voorkeuren. Wat wil je wel blijven zien en welke partijen wil je verwijderen? Het start met de knop te gebruiken onder aan nieuwsbrieven om te worden verwijderd. Wanneer het mailbericht blijft komen, stuur een emailbericht naar organisatie als klacht gericht aan de functionaris gegevensbescherming met een beroep op het recht van verwijdering.Dreiging met een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens kan uw klacht versterken. Via deseat.me kunt u de sites die beschikken over uw persoonsgegevens per dienst met één druk op de knop verwijderen.

DPO Partner biedt u de Privacy Bescherming Gids aan. Stuur ons een mailbericht via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en u ontvangt de gids binnen 24 uur. Handig om het nieuwe jaar voor bescherming van jouw persoonsgegevens goed te starten.

Ambitie Frans Pijnenborg,
de man achter DPO Partner

Vanuit mijn passie om de klantbelofte waar te maken, ben ik sinds 2012 als compliance officer zelfstandig actief. Op het fundament van vertrouwen, ambieer ik het functioneren van organisaties te versterken. Privacy en IB vormen een waardevol goed voor iedere organisatie. Ik heb mij daar in gespecialiseerd om voor u een waardevolle gesprekspartner te zijn.

frans - Frans Pijnenborg CCP DPO

Kantoortijden:
Maandag tot en met vrijdag
8.30 – 17.00 uur

Privacy gaat 24/7 door.
In geval van calamiteit zoals een datalek of een default zijn wij altijd bereikbaar. 

Privacy- en cookie statement

Copyright © www.dpopartner.nl

Website gerealiseerd door: Van Laarhoven Websites